Kontakt

Zespół Placówek Oświatowych

w Przybyszewie

tel:( 48) 61-52-159

e-mail:pspprzybyszew@op.pl

Inspektor Ochrony Danych 

e-mail:inspektor@cbi24.pl

 

Kalendarium

Piątek, 2020-10-30

Imieniny: Augustyny, Lukasza
Jesteś tutaj: Start / Biblioteka szkolna

Biblioteka szkolna

Artykuły

Harmonogram pracy biblioteki

2020-09-17

Harmonogram pracy biblioteki :

Poniedziałek :  7.45 – 8.45 (przed i na pierwszej lekcji )

Wtorek:  10.30 - 11.30 i  13.10 – 14.00 (na czwartej  i siódmej lekcji oraz na długiej przerwie)

Środa: 13.10 – 14.00 (na siódmej lekcji i przerwie)

Czwartek:  11.20 – 12.20 (na piątej lekcji i przerwie)

Piątek : 10.30 - 11.30 i  13.10 – 14.45 (na czwartej,  siódmej i ósmej lekcji oraz na długiej przerwie).

Harmonogram pracy biblioteki jest dostosowany do możliwości szkoły i jest udostępniony w dzienniku elektronicznym.

 

Czytaj więcej o: Harmonogram pracy biblioteki

Procedury obowiązujące w bibliotece

2020-09-17

Program " Czytam i zachęcam do czytania"

2020-09-17

 „Czytam i zachęcam do czytania”

W roku szkolnym 2020/2021 kontynuowana będzie realizacja programu bibliotecznego „Czytam i zachęcam do czytania”.

Program ten przeznaczony jest dla uczniów Zespołu Placówek Oświatowych w Przybyszewie.

Autorzy i realizatorzy programu to nauczyciele: Grażyna Podsiadlik i Dagmara Nowakowska.

Cele programu:

     1.      Upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i rodziców.

     2.      Rozwijanie kompetencji czytelniczych.

     3.      Rozwijanie współpracy biblioteki szkolnej i Gminnej Biblioteki Publicznej w Promnie z siedzibą w Przybyszewie.

Sposoby realizacji:

- przeprowadzenia konkursów plastycznych i recytatorskich;

- organizowanie wystaw nowości czytelniczych i spotkań autorskich;

- organizowanie akcji czytelniczych włączających uczniów i rodziców ,,Dzieci czytają dzieciom”, ,,Rodzice czytają dzieciom”;

- organizowanie zajęć upowszechniających czytelnictwo np. ,,Czytam i rysuję”, „Czytamy pod chmurką”, „Dzień postaci literackich” itp.

 

Czytaj więcej o: Program " Czytam i zachęcam do czytania"

Konkurs biblioteczny pt. ,, Moja ulubiona postać z książki”

2020-10-28

Konkurs biblioteczny  pt. ,, Moja ulubiona postać z książki

W ramach realizacji programu bibliotecznego ,,Czytam i zachęcam do czytania” zorganizowany został konkurs plastyczny pt. ,,Moja ulubiona postać z książki”.

Cele konkursu:

- zainteresowanie uczniów książką,

- wyrabianie wrażliwości artystycznej i estetycznej,

- poszukiwanie różnych form plastycznych.

Na konkurs wpłynęło 31 prac.        

W kategorii klas I – III

NAGRODY: Dominika Andrzejczyk kl. I A, Amelia Kaniewska kl. I A, Gabriela Gradek kl. II A, Krzysztof Malczewski kl. II A, Aleksander Patynowski kl. II A, Ignacy Maćkiewicz kl. II A, Wiktoria Błaszczyk kl. II A.

WYRÓŻNIENIA: Maja Olkuska kl. III, Nikola Rutka kl. I A, Konrad Neska kl. I A, Lena Błaszczyk kl. I A, Julia Kapusta kl. II A, Nikola Piątek kl. I B, Julia Piwowar kl. I B,

W kategorii klas IV – VIII

NAGRODY: Emil Kurek kl. V, Michał Litwiński kl. VIII

WYRÓŻNIENIA: Agata Nowocin kl. VI, Gabriela Kucharska kl. V, Oliwia Kacprzak kl. VI,

Oliwia Skrzypek kl. VI, Her Monika kl. IV, Krzysztof Jagiełło kl. VI

 

Nagrody w konkursie zostały zakupione z funduszu Rady Rodziców.

Wszystkim uczestnikom gratulujemy !   

Organizatorzy: Grażyna Podsiadlik i Dagmara Nowakowska                 

Czytaj więcej o: Konkurs biblioteczny pt. ,, Moja ulubiona postać z książki”

Warto przeczytać - artykuły biblitekarza

2020-09-17

   ,,Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,

                                               jaką sobie ludzkość wymyśliła”

                                                                                              Wisława Szymborska 

 

Czytaj i zachęcaj do czytania!

Powody, dla których warto czytać książki.

Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi, by prawidłowo się rozwijały, nie miały problemów w przedszkolu i odnosiły sukcesy w szkole.

Jak to zrobić? Trzeba czytać dzieciom od najmłodszych lat. To najprostszy sposób wpływania na osobowość dziecka oraz kształtowania nawyku i potrzeby czytania w późniejszym wieku. Czytanie książek jest zatem jedną z pierwszych inwestycji w rozwój dzieci. To właśnie w książce nasz maluch znajdzie wskazówki, w jaki sposób zbudować swój własny system wartości. To swoisty posag intelektualny, jaki dziecko wynosi z własnego domu. Decyduje nie tylko o jego wiedzy, ale również o pewnych właściwościach i postawach.

Każde dziecko, bez względu na wiek, powinno mieć codzienny kontakt z książką, a obok każdego dziecka powinien być dorosły, który poczyta mu w ciągu dnia lub przed snem. Oto kilka najważniejszych zalet czytania wpływających na rozwój osobowości dzieci:

  1. Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu. Zanim małe dziecko nauczy się mówić – najpierw uczy się rozumieć mowę, czyli tworzy tzw. słownik bierny. Nauka mowy rozpoczyna się więc tak naprawdę od momentu, kiedy niemowlę zaczyna być otaczane mową. Dzięki czytaniu dziecko uczy się słuchać i naśladować dźwięki. Ponadto buduje trwałe skojarzenie czytania z przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa i więzi.
  2. Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych. Dziecko utożsamia się z bohaterami; razem z nimi przeżywa radość, strach czy smutek. Szybko uczy się przez przykład i naśladowanie. Dzięki tej identyfikacji zapoznaje się z różnymi emocjami, uczuciami i postawami. Uczy się zachowań społecznie akceptowanych oraz dostrzega te, które są niewłaściwe.
  3. Czytanie stymuluje rozwój mowy , wzbogaca słownictwo, usprawnia pamięć i swobodę w mówieniu. Dzieci zapoznając się z bogactwem języka literackiego, nabywają umiejętności poprawnego wysławiania się, powtarzają to, co usłyszały, próbują tworzyć własne historie. Poszerzają wiedzę o świecie, a to pomaga im odnosić sukcesy w przedszkolu i w szkole.
  4. Czytanie uczy samodzielnego myślenia, rozwija wyobraźnię kształtuje wrażliwość dziecka. Dzieci, którym rodzice regularnie czytają szybciej się rozwijają, mają bogatszą wyobraźnię, łatwiej przyswajają wiedzę o świecie i ludziach, a także czują się bezpieczne i kochane. Czytając, uczymy dziecko myślenia przyczynowo – skutkowego i rozwijamy wrażliwość moralną.
  5. Książki kształtują pozytywny obraz siebie. Dziecko, czytając wraz z rodzicem, może pochwalić się swoją wiedzą. Chętniej będzie uczyło się i poznawało nowe pojęcia – ma to wpływ na ogólny rozwój społeczny dziecka.
  6. Książka zaspokaja potrzebę informacji i wzbogaca zasób wiadomości, zaś ilustracje w książkach ułatwiają tworzenie wyobrażeń o miejscach odległych i niedostępnych w codziennym życiu.
  7. Wspólne głośne czytanie z dzieckiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania. Literatura daje wsparcie w zmaganiu z różnymi problemami. Ukazuje różnorodne wzorce myślenia.
  8. Ogromną rolę odgrywają bajki terapeutyczne, które mogą pomóc w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi takimi jak: frustracje, lęki, niska samoocena. Taka literatura wpływa na kształtowanie poczucia własnej wartości, co jest niezmiernie ważne w dorosłym życiu.
  9. Codzienne czytanie dziecku buduje więź między rodzicem a dzieckiem.

10.Czytanie uspokaja i spowalnia bicie serca. Wystarczy 6 minut czytania, żeby zredukować uczucie stresu aż o 60%! Co ciekawe, czytanie książek redukuje stres:

  • o 68% bardziej od słuchania muzyki,
  • o 300% bardziej od wyjścia na spacer,

i aż o 600% bardziej od grania w gry komputerowe.

11.Poprawia pamięć.

Podczas czytania powieści mamy mnóstwo rzeczy do zapamiętania – imiona bohaterów, ich charaktery, motywacje, historie, związki z innymi postaciami, miejsca, wątki fabularne, szczegóły… Tymczasem w mózgu tworzą się nowe synapsy, a te istniejące się wzmacniają. Dzięki czytaniu nasza pamięć pozostaje w dobrej kondycji.

12.Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów .

13.Pomaga zasnąć. Stworzenie wieczornego rytuału z książką daje naszemu ciału sygnał, że pora się zrelaksować i przygotować do snu.

14.Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

 

Jakie książki wybierać?

  • ciekawe dla dziecka i dostosowane do wieku,
  • dostosowane do wrażliwości dziecka - nie wzbudzające lęków i niepokojów,
  • napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną,
  • promujące pozytywne wzorce postępowania,
  • uczące myślenia,
  • unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp.
  • budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie.

 

Grażyna Podsiadlik

 

 

 

Czytaj więcej o: Warto przeczytać - artykuły biblitekarza